Mitä Joutsenmerkki tarkoittaa saippuassa tai pyykinpesuaineessa?

Suomen tunnetuin ympäristömerkki, Joutsenmerkki, löytyy kymmenistä Orkla-tuotteista aina hammastahnoista ja saippuoista pyykinpesuaineisiin ja tekstiileihin. Mitä Joutsenmerkki näissä arjen tärkeissä tuotteissa oikeastaan tarkoittaa ja miksi ympäristömerkillä on väliä?

14.10.2021

Orkla haluaa olla tukemassa vastuullisempaa kulutusta, joka huomioi ympäristön ja tekee arjesta hieman parempaa. Vastuullisuusviidakossa tärkeä apu kuluttajalle ovat tuotteista löytyvät ympäristömerkit, joista tunnetuin ja arvostetuin on pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki.

Joutsenmerkki löytyy Orklan brändeiltä muun muassa Jordan-hammastahnoista, Bliw-saippuoista, Lumme-puhdistusaineperheestä ja HTH-vartalonhoitosarjasta. Myös Pierre Robertin valikoimaan kuuluu paljon Joutsenmerkittyjä vaatteita.

”Isona pohjoismaisena toimijana haluamme auttaa kuluttajia tekemään ympäristölle ja ilmastolle parempia valintoja. Siksi olemme panostaneet Joutsenmerkittyihin tuotteisiin, jotka auttavat suomalaisia valitsemaan kaupassa vastuullisemmin”, kertoo Orkla Caren markkinointipäällikkö Annika Lybeck.

 

Kodinpuhtautta ja ihonhoitoa ympäristötietoisesti

Joutsenmerkityissä saippuoissa ja puhdistusaineissa on tiukat vaatimukset ympäristölle ja terveydelle haitallisille kemikaaleille. Tuotteen valmistuksessa käytetyt ainesosat, tuotannon energiankulutus ja jätteiden synty koko tuotanto- ja kulutusketjun aikana on arvioitu tarkkaan.

”On hyvä muistaa, että Joutsenmerkki on vapaaehtoinen ympäristömerkki. Lainsäädäntöä tiukemmilla vaatimuksilla halutaan näyttää suuntaa koko markkinalle. Tuotteiden on myös oltava käyttötarkoituksessaan toimivia ja tehokkaita, eli ekologisuus ei tule laadun kustannuksella”, Joutsenmerkin kriteeripäällikkö Karin Bergbom kertoo.

Yli 50 vuotta suomalaisten käsiä puhdistanut Bliw sai Joutsenmerkin ensimmäisenä nestesaippuasarjana Suomessa, ja tuotteita kehitetään tiiviissä yhteistyössä Joutsenmerkin kanssa. Myös kaikille Lumme-sarjan nestemäisille pyykinpesuaineille ja puhdistussuihkeille on myönnetty Joutsenmerkki.

HTH-ihonhoitosarjan tuotekehityksessä on puolestaan tehty viime vuosina iso työ tuotteiden ympäristövaikutusten minimoimiseksi.

“HTH-tuotteet suunniteltiin vuonna 2019 uudelleen niin, että kaikki tuotteet saivat paitsi Joutsenmerkin myös vegaanisertifioinnin. Lisäksi pakkausten valmistuksessa käytetään nyt osittain kierrätysmuovia”, Lybeck kertoo.

 

Vain harvoilla hammastahnoilla on Joutsenmerkki

Haastavin tuote Orklalle Joutsenmerkin saamiseksi on ollut hammastahna. Joutsenmerkitylle hammastahnalle on asetettu tiukat laatuvaatimukset, eivätkä hammastahnat saa sisältää esimerkiksi EU:n kosmetiikkadirektiivissä määriteltyjä hajusteallergeeneja.

Joutsenmerkittyjen Jordan-hammastahnojen kehittäminen kesti noin neljä vuotta. Se on pisin aika, mitä olemme käyttäneet hammastahnojen kehitystyöhön. Isoin työ oli korvata hammastahnoihin makua tuova minttu sekä vaahdotusaineena toimiva natriumlauryylisulfaatti”, Lybeck kertoo.

Orklalla ollaankin ylpeitä siitä, että Jordanille on onnistuttu kehittämään hyviä ja raikkaita, tiukkojen Joutsenmerkki-vaatimusten mukaisia hammastahnoja. Kehitystyö on erittäin monimutkaista, ja siksi hyvin harvoilla hammastahnamerkeillä on Joutsenmerkki-tuotteita.

Vaatteita voidaan valmistaa myös kestävällä tavalla

Orkla-perheeseen kuuluva Pierre Robert Group on tehnyt töitä vastuullisemman vaateteollisuuden eteen vuosien ajan. Vastuullisuus näkyy esimerkiksi materiaalivalinnoissa – Pierre Robertin valikoimasta löytyy paljon Joutsenmerkittyjä ja GOTS-sertifioidusta luomupuuvillasta valmistettuja vaatteita. Myös kaikki ostettu villa on mulesing-vapaata.

Joutsenmerkki asettaa tiukat vaatimukset vaatteiden koko tuotantoprosessille. Ympäristöön liittyvien kriteerien lisäksi Joutsenmerkki takaa turvalliset työolosuhteet vaatteiden tuotannossa, eläinten oikeanmukaisen kohtelun, ja sen, että tuotteet ovat korkealaatuisia ja kestäviä.

”Yli 90 % Pierre Robertin villavaatteista on Joutsenmerkittyjä, mistä olemme todella ylpeitä. Meillä vaatteiden vastuullisuus näkyy sekä materiaaleissa että pitkässä käyttöiässä. Esimerkiksi uusi KAPSEL-mallistomme on suunniteltu vastaiskuksi pikamuodille”, kertoo Pierre Robertin markkinoinnista vastaava Elina Standertskjöld-Nordenstam.

Yhteydet

Orklan viestintäasiantuntija Eine Alho
Eine Alho

Viestintäasiantuntija, Orkla Corporate Communications Finland

+358503053057

eine.alho@orkla.fi