Möller omega-3-valmisteet ovat tae laadusta

Markkinoilla on paljon erilaisia kalaöljy-tuotteita eikä kuluttajan ole helppoa varmistua niiden laadusta. Kalaöljyn korkea laatu eli puhtaus sekä omega-3-rasvahappojen (EPA+EHA) määrä tuotteissa voivat vaihdella niin paljon, etteivät kaikki markkinoilla olevat tuotteet tarjoa väitettyjä terveyshyötyjä.

24.09.2018

Kalaöljyn ja kalanmaksaöljyn täytyy sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja sekä sen vaikuttavia aineita EPA:a ja DHA:ta ja sen täytyy olla ympäristöjäämistä puhdistettua. Laadukkaan tuotteen laatuketju seuraa kaikkea aina raaka-ainehankinnasta, valmistukseen, kapselointiin ja pakkaamiseen asti.

Peter Möllerin jalan jäljissä

Möller Kalanmaksaöljy uutetaan tuoreen arktisen turskan maksasta. Turskat pyydetään Lofoottien ja Vesterålenin kestävistä kalakannoista. Kalanmaksaöljyn uuttaminen juontuu aina Peter Möller yrityksen perustamiseen, vuoteen 1854.

Peter Möllerin hengessä kehitämme jatkuvasti uusia tuotteita. Kehitys- ja laatuosastollamme työskentelee ravintotieteilijöitä, insinöörejä ja kemistejä. Orklan tavoitteena on olla johtava innovatiivisten omega-3-tuotteiden valmistaja.

Esimerkiksi kalaöljyn tiivistys kapselimuotoon aloitettiin, että siitä voivat käyttää nekin ihmiset, jotka eivät pidä nestemäisen kalanmaksaöljyn mausta tai koostumuksesta. Kapseleiden valmistukseen käytämme kylmissä vesissä eläviä rasvaisia kalalajeja, kuten anjovista ja sardiinia. Kalanmaksa tulee arktisen turskan maksasta. Kalaöljyn omega-3-pitoisuus on suurempi kuin kalanmaksaöljyn, ja siksi se sopii paremmin pienten kapseleiden valmistukseen. Kalaöljyn ja kalanmaksaöljyn jalostus tehdään omalla Peter Möller -tehtaallamme Oslossa.

Mihin omega-3:sia tarvitaan?

Merellisten omega-3-rasvahappojen, DHA:n ja EPA:n, terveyttä edistävistä ominaisuuksista on julkaistu yli 15 000 tieteellistä artikkelia. Kaikki Orklan valmistamat omega-3-rasvahappovalmisteet sisältävät runsaasti DHA:ta ja EPA:a.

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA) on vahvistanut, että omega-3-rasvahappojen terveydellisestä hyödystä sydämen, aivojen ja silmien hyvinvoinnille on tutkittua näyttöä.* Syömämme rasvan laatu määrittää sen, mitä rasvahappoja solukalvoissamme on. Kaikki solut uusiutuvat ja muuttuvat koko ajan, ja siksi tarvitaan koko ajan uusia rakennusaineita.

Tuhansien eri tutkimusten mukaan nimenomaan merellisillä omega-3-rasvahapoilla on terveyttä edistävä vaikutuksia. Merellisistä omega-3-rasvahapoista kaikkein pisimpiä ja joustavimpia ovat dokosaheksaeenihappo (DHA) ja eikosapentaeenihappo (EPA). Elimistömme ei kykene itse tuottamaan niitä tehokkaasti, ja siksi niitä kutsutaan välttämättömiksi rasvahapoiksi, jotka meidän on saatava ravinnostamme.

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset:

1 g omega-3-rasvahappoa päivässä.

Ihmiset, joilla on erityistarpeita, voivat hyötyä suuremmista omega-3-rasvahappoannoksista.

Nivelvaivat: 2–3 grammaa omega-3-rasvahappoa päivittäin.

 

Lähde:

*Euroopan parlamentin ja neuvoston elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä annetun asetuksen 13. artikla