Hymykysely selvitti: suomalaiset uskovat hymyn voimaan!

Kaunis hymy kääntää katseita. Näin ajattelee suomalaisten enemmistö tuoreen, ystävänpäivän tienoilla teetetyn kyselyn mukaan. Pohjoismainen suunhoidon asiantuntija Jordanin Syno Internationalilla teettämä kyselytutkimus paljastaa myös, että miehistä 67 % ja naisista 79 % kokee, että hymyilevää henkilöä on helpompi lähestyä kuin sellaista, joka ei hymyile. Nauravainen suu onkin treffien luottoasuste. Kaunis hymy ja raikas hengitys pukevat myös puolisoa sekä tuttua treffikumppania, sillä vastaajista 76 % kiinnitti niihin huomioita.

13.06.2019

Hymyhuulet huomataan

Kesä ja auringon säteet saavat monien sydämen lepattamaan, rakkautta leijailee ilmassa ja monet suuntaavat nauttimaan yhteisestä ajasta oman mielitietyn, ihastuksen tai tulevan rakkauden kanssa. Jordanin hymykyselyyn osallistui 1 004 suomalaista, ja sen toteutti Syno International. Tulosten mukaan suomalaisista 80 % kiinnittää huomiota hymyilevään henkilöön, vaikka ei häntä tuntisikaan. Tässä sukupuolien välillä ei ole merkittävää eroa. Iloiseen ilmeeseen kiinnitetään huomiota iän karttuessa: 18–22-vuotiaista reilu puolet (58 %) kiinnittivät hymyilevään henkilöön huomiota, kun taas 56–80-vuotiaista reagoi jopa 85 % vastanneista. Lisäksi hymyilevää henkilöä lähestytään lähtökohtaisesti helpommin kuin yrmyä, ja tässä onkin havaittavissa eroa sukupuolien välillä. Naiset tekivät tuttavuutta aavistuksen helpommin (79 %) hymyilevän henkilön kanssa, kuin miehet (67 %).

Hymyllä päästään pälkähästä

Monet kokevat, että positiivisilla ja hymykasvoisilla ihmisillä on ilmiömäinen taito saada arjen töppäykset anteeksi ja kovimmankin kivikasvon rentoutumaan. Tätä puoltaa kyselyn tulokset, sillä jopa 60 % kertoi hymyn saavan heidät leppymään, vaikka he olisivatkin suuttuneita. Hymy ei lepytä nuoria aikuisia yhtä helposti kuin varttuneempia ikäryhmiä. 18–22-vuotiaista vajaa puolet (46 %) unohti kiukun hymyn ansiosta, kun taas muissa ikäryhmissä leppymisprosentti oli 61. Toisaalta, 68 % kertoi selviävänsä arjen pienistä kömmähdyksistä hymyn voimalla. Erityisesti naiset luottivat hymynsä voimaan (72%), kun taas miesten keskuudessa luku oli hieman matalampi (64 %). Positiivisilla eleillä onkin siis konkreettista voimaa arjen sujuvuuteen.

Hymy antaa itseluottamusta

Jos kaunis hymy ihastuttaa ja madaltaa kynnystä tutustua tuntemattomiin, niin samalla oma puhdas suu antaa itseluottamusta. Kolme neljäsosaa suomalaista saa puhtaasta suusta itsevarmuutta ikään katsomatta. Kaikista vastanneista jopa 69 % harjasivatkin hampaat juuri ennen tärkeää palaveria tai muuta tapahtumaa.

Suomalaiset ovat kaiken kaikkiaan tunnollisia harjaajia, sillä 75 % pyrkii puhdistamaan hampaat aamuin illoin. Ainoastaan parikymppisten (18–22) keskuudessa oli havaittavissa, että kiire tulee esteeksi (39 %) hampaiden säännölliselle huolehtimiselle.  Kiireen merkitys laski iän karttuessa: 56–80-vuotiaista vain 20 % koki, ettei heillä ole riittävästi aikaa hampaista huolehtimiseen. Kolmannes nuorista aikuisista ja kolmikymppisistä kaipasi vinkkejä suuhygienian parantamiseen. Iän karttuessa myös kokemus suuhygieniaosaamisesta parani ja vain 18 prosenttia senioreista kaipasi ohjeita parempaan suun hyvinvointiin.

“Kasvot ovat ihmisellä tärkeä viestinnän väline ja hymy on yksi vaikuttavimmista ilmeistä. Hymyilemme päivän mittaan niin läheisellemme, kollegoillemme, ystävillemme ja mielitietylle. Jokainen hymy on ainutlaatuinen ja viestii paljon omistajastaan. Hyvin hoidetut hampaat ja suu antavat varmasti itsevarmuutta ja aihetta iloon, hymyyn vastataan usein toisella hymyllä”,  kertoo Jordanin brand manager Annika Lybeck Orkla Carelta.

Jordan lanseeraa ensimmäistä kertaa hammastahnat aikuisille päivittäistavarakauppoihin

Jordan lanseeraa kolme uutta Jordan Stay Fresh -hammastahnaa, joista on helppo valita itselle parhaiten sopiva tuote. Fresh Breath, White Smile ja ja Caries Defense -hammastahnat on suunniteltu vastaamaan erilaisten hampaiden ja suiden säännöllisiä hoito- ja puhdistustarpeita. Stay Fresh -sarjan tuotteet tunnistaa helposti kaksivärisestä tahnasta. Mintunmakuiset hammastahnat sisältävät puhdistavaa fluoria ja ksylitolia sekä raikastavaa sinkkiä ja minttua. Hammastahnat ovat myynnissä hyvin varustelluissa päivittäistavarakaupoissa helmikuun alusta. Pakkauskoko 75 ml. Hinta noin 1,89 euroa.

 

Kuluttajatiedustelut:
Orkla Care Oy, puh. 010 218 3700

Lisätietoja ja tuotenäytteet:
Orkla Care Oy
Annika Lybeck, Brand Manager
annika.lybeck@orkla.fi

Uutishuone ja Twitter:
https://www.orkla.fi/media/, @OrklaCareOy

 

Tiedot kerättiin web-kyselynä 7.–13.2.2019 välisenä aikana kuluttajapaneeleissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18–80 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin aikuisväestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Vastaajamäärä on 1004.