Ahvenanmaasta kaavaillaan Suomen Toscanaa

Mat Åland 2021 -projektin tavoitteena on kasvattaa Ahvenanmaan ruokatuotteiden tunnettuutta sekä profiloida Ahvenanmaa kiinnostavana kulinaristisena matkakohteena. Tätä varten on luotu konsepti Saariston kasvatit.

17.01.2019

”Niin se vain on, että ahvenanmaalainen ruoka maistuu vähän paremmalta juuri Ahvenanmaalla. Raikas merituuli ja puhdas ilma, viljava maa ja lauhkea kasvukausi lupaavat laatua sekä omintakeista aromikkuutta, jota et muualta löydä.”

Tämä ajatus on juuri lanseeratun Saariston kasvatit – kampanjan keskiössä. Kampanja on osa Ahvenanmaan maakuntahallituksen alulle panemaa Mat Åland 2021 -projektia.

”Yksi projektin tavoitteista on selkeämmin tuoda esille ahvenanmaalainen alkuperä, ainutlaatuinen saaristomme sekä edellytykset vastuulliselle ruokatuotannolle. Aikomuksemme on, että jokainen Ahvenanmaan-matka olisi myös makumatka”, sanoo Visit Ålandin projektipäällikkö Tiina Björklund.

Visit Åland johtaa projektia yhdessä Orkla Suomen kanssa. Orkla on perunatuotetehtaansa ansiosta yksi saaren suurimmista elintarviketuottajista. Tehtaalla valmistetaan Taffel- ja Oolannin-tuotteita.

”Saariston kasvatit -konsepti kertoo Ahvenanmaan uniikista ympäristöstä ja saariston ainutlaatuisesta tunnelmasta sekä siellä tuotetuista korkealaatuisista ja hyvänmakuisista ruoka- ja juomatuotteista, jotka maistuvat erityisen hyvältä juuri paikan päällä nautittuina”, kertoo Nina Olin, Orklan viestintäjohtaja Suomessa.

Saariston kasvatit -konseptin keskeisenä teemana on tehdä Ahvenanmaasta Suomen Toscana. Konseptin takana on helsinkiläinen luova toimisto Sherpa.

”Ahvenanmaalla ja sen herkuilla ihan erityinen paikka meidän sherpojen sydämissä. Kun syksyllä tuli mahdollisuus olla mukana tässä Mat Åland -projektissa, syntyi suunnittelijoille ajatus Suomen Toscanasta tosi nopeasti. Tällä fiiliksellä on konseptia lähdetty rakentamaan”, toteaa Sherpan asiakkuusjohtaja Jukka Niittymaa.

Visit Ålandin ja Orkla Suomen lisäksi projektiryhmään kuuluvat Ålandsmejeriet Finland Ab Oy, Ålands Trädgårdshall, W.J.Dahlmans Ab sekä Stallhagen Ab. Projektin toteutuksesta vastaa mainostoimisto Avidly.

Tutustu Saariston kasvatteihin: https://saaristonkasvatit.ax/

Lisätietoja antaa:

Tiina Björklund, projektipäällikkö, Visit Åland,
tiina.bjorklund@visitaland.com, +358 18 24 251

Nina Olin, viestintäjohtaja, Orkla konserniviestintä
nina.olin@orkla.fi, +358 50 572 7470

Yhteydet

Nina Olin

CCO/Viestintäjohtaja, Orkla Corporate Communications Finland

+358505727470

nina.olin@orkla.fi